BLIJF MET ONS IN CONTACT EN STUUR EENS EEN MAILTJE: AMANRAALTE@GMAIL.COM

5 augustus 2011

Boemel

03-08: Ons laatste ontbijt in Singapore. Vandaag nemen we afscheid van deze prachtige stad. Nog niet eerder een stad van deze omvang gezien die zo efficiënt en schoon is. Ondanks de wat hogere temperaturen en luchtvochtigheid is er geen mug of vlieg te bekennen en in principe kun je hier overal van de vloer eten. Ook het verkeer is hier erg rustig, geen toeterende auto’s of lawaai van sirenes, niets van dat alles!! Bouwen en ontwerpen kunnen ze hier ook. Als we even wat hoger staan zie je honderden bouwkranen rondom , allemaal aan het werk bij grote bouwprojecten. De huidige financiële crisis lijkt hier niet te bestaan. Ook de winkeldichtheid is hier enorm, ontelbare winkelcentra (mét airconditioning) van 10 -12 verdiepingen hoog (+ 3 kelderverdiepingen). Alles is hier te koop.

Na het ontbijt doen we nog wat klusjes in en om het hotel en bereiden we ons voor op de treinreis van ongeveer 6 uur van Singapore (Woodlands Checkpoint) naar Sentral Kuala Lumpur. De trein is de sloomste manier (na lopen en fietsen) om in KL te komen, maar na de vele auto- en vliegtuigkilometers vinden we dit ook wel een keer een leuke manier om ergens te komen.
Om 11.30 uur checken we uit bij het Holiday Inn en nemen een taxi naar Woodlands Checkpoint. Bij aankomst blijkt dat we pas om 13.15 uur door de poort kunnen. Ze zijn hier nogal precies, dus veel eerder hoeven we er ook niet te zijn. Wachten dus!! Het is wel duidelijk dat dit allemaal nieuw is voor iedereen, pas sinds een maand is hier het station. Als we één keer door de poort zijn gaat het net als op een vliegveld, formulieren invullen, imigrations, paspoorten stempelen, bagagecheck en door de scanner. Het is totaal niet gezellig op het station want het is de grens en ze houden hier niet van grappen, dus niet zeuren en direct instappen. We gaan op de aangewezen plekken zitten en de trein vertrekt eigenlijk onmiddellijk. Binnen 5 minuten zijn we Singapore uit en zijn we in Johor Bahru in Maleisië.

De trein is erg basis maar we hebben redelijke stoelen en het is lang niet vol, dus we kunnen af en toe even gaan verzitten. Na een poosje breken er enorme tropische regenbuien uit en wordt het uitzicht wat beperkt. Het is trouwens grappig dat tijdens het rijden de deuren van de trein gewoon open blijven (dus beetje opletten als de kinderen naar de WC gaan!!).
De trein doet z’n naam van traagste vervoermiddel eer aan, want we komen in plaats van om 20.20 uur pas om 22.00 uur aan op Sentral Kuala Lumpur. Nadeel is dat we nog geen slaapplek hebben (tja, we leren het nooit!!) en alle info-balies op het station zitten dicht. Gelukkig hebben we nog een briefje in de portemonnee met een vaag adresje van een guesthouse. We nemen een taxi er naar toe om te zien of ze plek hebben. Dat is er, een mooie kamer zelfs en voor een hele mooie prijs. ’t Is ons weer gelukt. De taxichauffeur meldt op de valreep nog even dat we midden in de ramadan zijn aangekomen, nou ja een beetje vasten kan voor ons geen kwaad :-)