BLIJF MET ONS IN CONTACT EN STUUR EENS EEN MAILTJE: AMANRAALTE@GMAIL.COM


1 januari 2011

Oudejaarsdag in Santiago de Chili

31-12: Vanmorgen lekker uitgeslapen. Het is oudejaarsdag. Hier worden we niet wakker van opgeschoten jongelui die al om 7.00 uur vuurwerk hebben gekocht, ook niet van de doffe klappen van melkbussen en zelfs niet van de geur van oliebollen. Wel is het hier rond de 28 graden, strak blauwe lucht en een relaxte dag. Veel bedrijven zitten al dicht.

Vanochtend wordt er weer voor school gewerkt, de blog bijgewerkt en mailtjes beantwoord. Op het nieuws is het Chileense jaaroverzicht, uiteraard zien we de blije gezichten van de geredde mijnwerkers, maar ook de beelden van de aardbeving die in februari/maart van dit jaar het zuiden van Chili heeft getroffen. Ook Valparaiso heeft er last van gehad, maar we hebben er gisteren niets van gemerkt. Zo’n belangrijke haven heeft natuurlijk de hoogste prioriteit. Alles voor Chili, maar ook voor Bolivia en Argentinië komt daar aan.

Rond de middag gaan we nog even de stad in richting het Centraal Station, om onze zoektocht naar een gasstel voort te zetten. Het is erg druk in die omgeving en het is een beetje opletten om bij elkaar te blijven en geen portemonnee kwijt te raken. Na nog een paar keer vragen hebben we de plaatselijke gasstellen-gigant gevonden. Er is keuze uit diverse exemplaren. We nemen een simpele uitvoering, rooster, twee pitten en twee knoppen, meer niet. Ook een bijbehorende slang, slangenklemmen en een regulateur nemen we mee. Er wordt uitgebreid de tijd voor je genomen, dat is een fijn gevoel, het gasstel wordt uitgebreid gedemonstreerd en getest. Missie geslaagd!!

De rest van de middag gebruiken we om te knutselen aan de bus. Alle sjor-middelen weer goed wegpakken en kratjes losmaken. Mooi dat er niets is beschadigd en alles nog op de goede plaats zit. De goede wegenkaarten gaan voorin de cabine. We wisselen een en ander om met de spullen in onze rugzakken. Alles een beetje reisklaar maken voor onze trek naar het zuiden. Bovendien vinden we nog 3 kadootjes van de Sint! Met gedicht! Toon, Bente en Huub hebben allemaal een CD gekregen.

Rond 21:00 uur wordt de Nieuwjaarsmaaltijd geserveerd. Iedereen die nu aanwezig is in het hostel kan daar gebruik van maken, wij eten ‘m lekker buiten op. Verder vermaken we ons ’s avonds o.a. met enkele potjes UNO. Na elven gaan we met z’n vijven richting de Alameda, zeg maar de Champs Elysee van Santiago, die loopt aan het eind van onze straat. Dit is de grote doorgaande zesbaansweg dwars door Santiago, gescheiden door parkjes in het midden. Deze is helemaal afgezet en staat over een paar kilometer helemaal vol met honderdduizenden feestende mensen, kijkend naar de TV-toren. Wij gooien ons er tussen en kijken onze ogen uit. Er staan mensen met tafels met eten en drinken op straat en overal wordt prullaria verkocht. Een hele goede sfeer, gemixt met een beetje carnaval.

Dan om twaalf uur is het zover en barst het vuurwerk op de TV-toren los, machtig om te zien. Het houdt maar niet, zo te zien hebben ze de hele bovenkant van de toren helemaal volgestouwd met zwaar vuurwerk. In totaal duurt het vuurwerk 20 minuten en dat is best lang voor vuurwerk. Als het afgelopen is gaat iedereen naar huis. Velen met de auto, maar omdat de Alameda nog steeds is afgezet moet het allemaal door de smalle achteraf-straatjes worden afgevoerd. Dus straten vol met toeterende auto’s en feestende mensen, maar geen enkele wanklank. Iedereen een gelukkig nieuw jaar toegewenst.

31 december 2010

Ladies & Gentlemen........We've got 'em!!

Waarschuwing aan onze trouwe lezers!!!
Jullie hebben onderhand wel gemerkt dat wij niet van de ellen-lange verhalen zijn op ons blog. Dit keer is het anders, het kon niet anders, dus bij voorbaat excuses. In het vervolg zullen we (proberen) het weer kort houden. Dus alleen voor de echte liefhebbers, lees verder....

30-12: De wekker loopt om 6.00 uur af. Op dit tijdstip is er geen ontbijt voorhanden, dus gaan we zó op pad, na het opstaan en aankleden. We moeten om 8.00 uur met de bus mee. Deze vertrekt bij metrostation ‘Universidad’. Op deze manier zijn we nog een beetje op tijd in Valparaiso, want het zal nog wel even wat tijd in beslag nemen om onze bus te pakken te krijgen. We gaan dan ook met de metro naar station ‘Universidad de Chile’, daar blijkt na een poosje dat we bij station ‘Universidad de Santiago’ moeten zijn. Gelukkig zijn we mooi op tijd dus daar kunnen we makkelijk komen. Het is al een drukte van jewelste op het busstation. Strak om 8.00 uur vertrekt onze Tur-Bus, om ongeveer 9.45 uur zijn we dan in Valparaiso.

Om niet teveel tijd te verliezen nemen we direct een taxi naar het kantoor van ULTRAMAR, zoals ons door HamburgSüd is verteld. We melden ons, zoals telefonisch afgesproken, bij Ricardo. Die is er even niet, maar we worden keurig opgevangen door een collega die in gebrekkig engels uitlegt dat hij een andere collega heeft gebeld die een en ander voor ons zal regelen, Jonathan. Deze verschijnt na een poosje en verteld ons dat het uit een container halen van een particuliere auto (en deze tijdelijk invoeren) geen dagelijkse kost is voor Ultramar. Dit soort klusjes besteden ze uit aan een ander bedrijf (Zulueta, Agencia de Aduana) dat een paar straten verderop zit.

Jonathan is zo aardig om even met ons daarnaar toe te lopen en ondertussen belt hij alvast de baas (Rolando) even, deze is aanwezig. In het spaans wordt overlegd wat de bedoeling is en dat we graag VANDAAG nog de bus meewillen nemen. Dat zal moeilijk worden omdat vandaag de laatste echte werkdag van het jaar is en de banken geen transacties meer doen, maar beide heren beloven dat ze alles op alles gaan zetten om het vandaag te laten lukken. Dat is erg aardig, we komen per slot van rekening zomaar binnenvallen in een drukke tijd. Meteen wordt een groot aantal telefoontjes gepleegd en documenten van ons gekopieerd. Er moeten twee procedures doorlopen worden. Jonathan neemt de ene voor zijn rekening en Rolando de andere, zodat ze gelijk oplopen. Erg efficiënt.

...het douanekantoor.
Wij gaan met Rolando naar een naastgelegen café, waar Laura, Bente & Huub zolang blijven. Edwin & Toon gaan met Rolando mee naar het douanekantoor. Ook hier weer veel kopieën, stempels en handtekeningen. Maar na een tijdje hebben we dan toch de ‘Verklaring van Tijdelijke Invoer” te pakken, hiermee hoeven we de bus niet in te voeren (scheelt invoerheffingen) en blijft het gewoon een Nederlandse bus. We gaan terug naar het café. Inmiddels is Jonathan daar ook en heeft z’n huiswerk goed gedaan. Het is nu bekend dat we niet eerder dan 15:00 uur bij de container kunnen. De documenten tot nu toe zijn dus binnen. Het is nu ongeveer 12:00 uur en we spreken af dat we om 14:30 uur weer bij elkaar komen om naar de haven te gaan. De rol van Jonathan is uitgespeeld en we nemen afscheid van hem. Bij hem melden we ons weer als de bus terug moet naar Nederland (mei 2011).

Wij gaan even een hapje eten, maar gaan niet al te ver uit de buurt. Van diverse kanten zijn we de afgelopen uren gewaarschuwd om goed op onze spullen te letten, en we hebben nu net een grote hoeveelheid waardevolle spullen en papieren bij ons, dus we zijn scherp!! Valparaiso is trouwens ook een rommeltje zoals wij het nu zien, dat valt ons tegen want er wordt nogal hoog over opgegeven.




Om 14:30 zijn wij weer in de kroeg. Rolando is er al met een werknemer van hem (naam zijn we even vergeten). We gaan met z’n allen met de trolleybus naar de haven. Laura en de kinderen blijven buiten wachten, Edwin moet mee naar binnen,in het kantoor van de Havendienst TPS (Terminal Pacifico Sud). Hier heeft één en ander nogal wat voeten in de aarde omdat ze in eerste instantie het formulier voor de “Tijdelijke Invoer” niet kennen. Dat gaat later toch goed, pfieeuw!!! Dan moet er een tweetal bedragen worden betaald. De naastgelegen bank is al gesloten, dus moet het cash gebeuren. Edwin redt het niet met het geld dat hij op zak heeft, maar met het geld dat Rolando voorschiet uit eigen zak lukt het net, weer pfieeuw!!! Met nog meer documenten loopt Edwin met Rolando en z’n werknemer naar de ingang van de haven. Daar moeten we ons weer melden bij de douane, geen idee waarom, maar het moet. Rolando gaat terug naar z’n kantoor, die zien we later nog om af te rekenen. En we gaan met z’n tweeën verder. We melden ons bij de ingang van de haven. Omdat Edwin zelf de bus uit de container wil halen, moet hij mee het haventerrein op. Daar gelden strenge veiligheidseisen, dus moet er een helm en veiligheidsvestje geregeld worden en uiteraard een toegangspasje (weer paspoort nodig). Als dat allemaal is geregeld kunnen we het terrein op en wachten we op een soort buurtbusje die routes rijdt over het haventerrein en iedereen kan uitstappen waar hij moet zijn. Er mag namelijk niet zomaar over het terrein worden gesjouwd. De containers staan gerangschikt per schip. Dus wij stappen helemaal achterin de haven uit, bij de stapel containers van de ms. Liverpool Express. Uiteraard moeten we ons eerst weer melden.


Edwin ziet de container al staan, deze is al apart gezet. Dan wordt de betonschaar in de seallock gezet en doorgeknipt. Ook het douanezegel uit Nederland gaat er af en dan kunnen de deuren open. Wat een gelukzalig moment, er staat precies in de container wat we er ook ingestopt is in Rotterdam. Ook staat het nog precies op dezelfde plaats, er is niets mee gebeurd, prachtig!!!. Een havenwerker klimt over de bus om voorste sjorbanden los te maken. Edwin klimt over de bus om via de schuifdeur in de bus te komen. Starten, Lopen!!! Heerlijk geluid. Langzaam de bus uit de container rijden en dan staat ie buiten. Het is dan trouwens erg fout om te denken dat je dan zo weg kunt rijden, heel fout!!! Eerst ter plaatse weer bij een kantoortje melden dat we de container hebben leeggehaald en de bus gaan meenemen. Uiteraard weer met benodigde formulieren en stempels. Hier dreigt de hele operatie nog bijna te mislukken omdat het printerpapier op is en zodoende de benodigde formulieren niet kunnen worden geprint. Gelukkig worden ergens 2 A-4-tjes gevonden,nogmaals pfieeuw!! Ook moet het chassisnummer nog worden gecontroleerd. Dat klopt allemaal. Dan kunnen we nog niet het haventerrein afrijden. We zijn helemaal achterin de haven en de Security wordt gebeld, uiteraard duurt het even voor deze er is. We mogen achter deze auto met zwaailampen aan rijden over het terrein, kriskras tussen de containers, heftrucks, laadkranen en vrachtwagens door. Ook nu is het weer een vergissing om te denken dat we zo het terrein af kunnen rijden. Eerst moet de collega van Rolando zich weer melden bij de douane om het chassisnummer door te geven. Edwin wacht in de auto. Pas een uur later komt men van de douane bij de bus om het chassisnummer nogmaals te controleren en even te kijken wat er verder nog in de auto zit. Alles is O.K.

Laura en de kinderen zitten inmiddels al zo’n vier uur te wachten voor het havengebouw en hebben geen idee van wat er gebeurt, of het allemaal gaat lukken en hoelang het nog gaat duren. Ze kunnen ook geen kant op want ze weten niet wanneer Edwin klaar is en hen op komt halen, ze hebben weinig geld op zak maar gelukkig wel 3 liter water. Na een uur of 3 wachten worden ze toch wel een beetje ongerust.


Als de douane is geweest, is alles rond. Helm, vestje en pas inleveren en we staan buiten. Yes!!! Gauw naar Laura en de kinderen. Zij zijn blij als ze de bus zien. Gauw springen ze achterin en we gaan naar het kantoor van Rolando. Daar de laatste (financiële) handelingen verrichten en we kunnen richting Santiago gaan rijden. We zijn fantastisch geholpen vandaag, dat was onszelf nooit zo gelukt. Ondanks dat het allemaal erg omslachtig lijkt en het wat lang duurde, zat alles toch goed in elkaar. Alles volgens de regels en geen gezeur, geen steekpenningen, gewoon netjes zoals het hoort. Petje af voor iedereen. Op zich hadden we alles ook goed voorbereid, alle documenten etc. hadden we bij de hand, maar ook bijvoorbeeld de autosleutels. Zul je zien dat je de container open hebt, heb je de autosleutels in Santiago in de rugzak laten zitten. Niet ondenkbaar dat je dat in alle drukte overkomt. Maar het is goed gegaan.

Rond 19.00 uur rijden we weg uit Valparaiso en rijden we over de snelweg (ruta 68) naar Santiago. Door Santiago rijden gaat betrekkelijk eenvoudig. Via via hebben we navigatie van Zuid-Amerika voor onze Garmin Nuvi op de kop getikt. Deze werkt voortreffelijk. Om 20:45 uur rijden we dan ook door de poort van ons hostel. Nét vóór het donker wordt. Prachtig gelukt. Ook zijn we nog net op tijd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd in ons hostel. Die gaat er wel in, samen met een biertje. Na het eten scoren we bij de buren nog een ijsje voor de kinderen, dat hebben ze wel verdiend, want ze hebben zich kranig geweerd vandaag. Super!!!

 
 

30 december 2010

Relaxen

29-12: Ook vanmorgen pas rond 10 uur wakker. Edwin heeft gelijk uit bed 5 buskaartjes gekocht om morgen met z’n vijven naar Valparaiso te gaan. Moeten we wel wat eerder opstaan dan de laatste dagen, anders gaan we het niet redden, dus even wekker zetten vanavond.


Vandaag gebruiken we ook om een beetje bij te komen en klusjes te doen. Het schoolwerk wordt weer opgepakt. Vooral Bente heeft er een zware kluif aan, groep 3 is veel werk! We zoeken uit hoe we morgen, met de auto door Santiago moeten rijden om bij ons hostel komen. We boeken hier 3 nachten bij, dus we zijn hier ook oudejaarsavond. Misschien vertrekken we hier op 1 januari richting het zuiden. Moeten we nog even zien hoe een en ander uitpakt.

We gaan uiteraard ook nog even de stad in, om er even uit te zijn. Vandaag is het niet zo warm als gisteren, en het is een beetje bewolkt, lekker weer dus. In de stad starten we een speurtocht naar een campingbrander (zo’n 2-pits). Onze eigen hebben we thuisgelaten omdat de aansluitingen van hier niet op de europese passen en er ook geen gasbussen in de container mochten. Bij de ene ijzerwarenwinkel verwijzen ze ons naar de volgende. Hier verwijzen ze ons naar een kampeerwinkel dichtbij het treinstation. We worden dus steeds ‘warmer’, en gaan de 31e wel even bij die kampeerwinkel kijken.

We eten vanavond weer in ons hostel, dat bevalt ons goed. Morgen op tijd op en met de bus naar Valparaiso, en hopenlijk met onze eigen bus (in redelijke staat) terug naar Santiago.

29 december 2010

Santiago de Chili

28-12: Om kwart over tien worden we wakker! Wat hebben we allemaal heerlijk en lang geslapen! Dat moest ook wel na een hele nacht te hebben overgeslagen! We gaan snel naar beneden om nog op tijd te zijn voor het ontbijt: koffie, Zuko (soort ranja), en broodjes met jam, eenvoudig doch voedzaam.


Na het ontbijt gaan de kinderen spelletjes doen op de computer en tv. Kijken. Wij informeren ondertussen waar we zomerkleding voor de kinderen kunnen kopen, of we in de jeugdherberg ook een warme maaltijd kunnen krijgen en, ook niet geheel onbelangrijk, of ze in Valparaiso een jeugdherberg voor ons willen reserveren. Helaas blijkt daar geen plaats te zijn. Fernandez (de eigenaar én snelle jongen) gaat zich er even mee bemoeien. Hij belt nog een keer op te vragen of ze in Vina del Mar misschien nog connecties hebben. Men probeert nu via via iets te regelen. Er zou ergens een (deel van) huis te huur zijn. Als er meer informatie is, horen we het wel. Afwachten dus maar. De kinderen vermaken zich ondertussen met een zeer aardige Braziliaan die probeert een woordje Nederlands te leren en aan de kinderen Portugees te leren. Hij blijkt leraar te zijn in Sao Paolo.

In de loop van de dag gaan we ook nog even de stad in. We willen toch echt even korte broeken kopen. We gaan naar de aangegeven straat en vinden een kledingwinkel waar we voor de jongens een korte broek en voor Bente een jurkje kopen. We vervolgen onze weg door de stad en bezoeken de Mercado Central. Na een overdosis visgeur gaan we weer langzaam richting ons hostel. Onderweg informeren we links en rechts nog even over sim-kaarten en buskaartjes naar Vina del Mar.

Bij het hostel wordt aangegeven dat ze info hebben over het huis in Vina del Mar, maar dit is erg duur. En de oudjaarsnacht is ook nog eens 5x zo duur als een normale nacht. Het is hier echter gebruikelijk om deze nacht in Valparaiso of Vina del Mar door te brengen met vuurwerk op het strand. We zoeken zelf nog even op internet, maar kunnen ook geen onderdak vinden. We veranderen van plan. We gaan donderdagmorgen met de bus naar Valparaiso, melden ons bij het ‘kantoortje’ (ULTRAMAR) in Valparaiso en proberen die dag de auto uit de container te krijgen en dan terug te rijden naar ons hostel in Santiago. Dan brengen we daar oudejaarsnacht door. Moeten we wel met de bus naar hartje Santiago rijden, maar dat moet te doen zijn. Ook zit er een goede parkeerplaats bij ons hostel. Edwin belt nog even met Ultramar in Valparaiso. Zij geven aan dat de ms. Liverpool Express inmiddels is geweest en alweer vertrokken is. Ook geeft men aan dat het in principe mogelijk moet zijn om in één dag de auto uit de container te krijgen. We zullen het zien.

We eten een maaltijd (wat de pot schaft!) in ons hostel. De kinderen hebben intussen al wat vrienden gemaakt met de mevrouw van de keuken (altijd handig!), waar ze ’s avonds nog even een potje mee gaan voetballen op het binnenplaatsje/parkeerplaats.

Lekker douchen en dan naar bed.

Chili

26-12 en 27-12: Na het ochtendritueel met de airport-shuttle naar het vliegveld. Onze vlucht is om 12.20 uur. Rond een uur of tien zijn we op het vliegveld. Bagage inchecken, de overgebleven dollars omwisselen voor Chileense Pesos en dan door security. Dat is altijd weer een heel gedoe. Onze voorbereiding was goed. Niemand had een jas aan en de kinderen hadden hun zakken leeg. Alles moet tegenwoordig in bakken. De laptop en de nintendo’s moeten allemaal uit de hoes en in een aparte bak, alle schoenen moeten uit en alle riemen, horloges, tassen moeten ook in de bakken. Het lijkt een gewoonte te worden, maar wederom wordt Laura eruit gehaald omdat de alarmbellen afgaan. Weer moet er iemand komen om te fouilleren. En deze keer had ik nog wel mijn metalen bril afgedaan!

Bij de gate staat ons vliegtuig al klaar. Om half twaalf kunnen we boarden. Mensen met kinderen eerst. Dat is nog eens prettig! We hebben een mooi plekje. Twee stoelen op rij twaalf en drie op rij dertien. Iedereen heeft weer een eigen tv scherm waarmee je verschillende films kunt kijken,maar ook spelletjes kunt doen. Het werkt, want ondanks het feit dat dit de langste vlucht is van onze wereldreis gaat de tijd heel snel. Ook de kinderen vermaken zicht prima op deze lange vlucht. Misschien helpt het ook dat we een ontzettend leuk jongetje van 1,5 jaar bij ons in de buurt hadden zitten, waarmee ze veel plezier hadden.

Om 23.30 uur maken we een tussenlanding in Lima (Peru). Er moeten mensen uit, er moeten mensen in, en ondertussen wordt het vliegtuig (met de Peruaanse slag?) schoongemaakt. We staan 1,5 uur aan de grond. Het tijdsverschil met Nederland is hier teruggebracht van 9 naar 6 uur.

Om 01.15 uur stijgt het vliegtuig weer op naar Santiago de Chili, nog 3 uur vliegen. Op dit laatste traject vallen Bente en Huub nog even in slaap. Om 06.35 uur plaatselijke tijd landen we. (Het tijdsverschil met Nederland is nu van 6 uur teruggebracht naar 4 uur.) Huub is nog in dromenland. Met moeite krijgen we hem wakker.

Nog eenmaal door de douane en dan staan we in de aankomsthal. Er staat alweer een heel ontvangstcomité van taxichauffeurs klaar. We gaan in zee met de eerste de beste taxichauffeur(waarschijnlijk niet de voordeligste). We willen in één streep naar onze jeugdherberg.

De taxichauffeur is erg vriendelijk, behulpzaam en spraakzaam, hij verteld ons van alles over waar we langs rijden. Helaas komen zijn boodschappen niet helemaal over, maar ach. We belanden veilig op de plaats van bestemming. Vanaf 10.00 uur mogen we inchecken, dus we moeten nog “even” 2,5 uur doodden. We gaan koffie halen en wat drinken en voor de kids. Om half 10 proberen we of we nu alvast mogen inchecken i.v.m. onze kleine kinderen. Dat duurt even, maar het lukt. Eindelijk kunnen we slapen. De kinderen verdienen een dikke pluim! Ze hebben een hele nacht doorgehaald en werken alle drie heel goed mee. We gaan op bed liggen. Om in het ritme te komen besluiten we dat we rond 14.00 uur opstaan. Het valt niet mee de kinderen nu wakker te krijgen. Meer dood dan levend hangen ze op het bed. We trekken ze de kleren en de schoenen weer aan. Moeizaam komen ze in beweging.

Als iedereen weer back to life is, gaan we op pad. We hebben besloten om de “Bill of Lading” op te gaan halen. Dit document hebben we in ieder geval nodig om in de haven de auto uit de container te krijgen. Daarvoor moeten we in de wijk Las Condes zijn. We kunnen er met de metro naartoe. De metro is redelijk druk, maar het is te doen. In Las Condes is het kantoor waar we moeten zijn gauw gevonden. Edwin en Toon gaan naar binnen, Laura,Bente en Huub wachten buiten op een bankje. Al snel komen Edwin en Toon terug mét de benodigde papierwinkel. Hiermee kunnen we weer naar een ander kantoor in Valparaiso. Tot nu toe loopt het lekker.

We nemen de metro naar "Plaza de Armas", het centrale plein in Santiago. Het is erg warm en hoog tijd voor een ijsje. Al etend lopen we door de drukke straten langs de vele winkels. We zijn eigenlijk op zoek naar een kledingwinkel. De kinderen hebben nog een warme joggingbroek aan bij 30 graden Celsius. Dat is wel warm, maar helaas: geen kledingwinkels. Op de Plaza de Armas gaan we nog even een kerk in. Rond half zes eten we wat bij de plaatselijke Italiaan en dan nemen we de metro weer richting onze jeugdherberg (Los Heroes). De metro is tjokvol! We proppen ons er bij in. Als sardientjes in een blik worden we vervoerd naar Los Heroes. Opgelucht stappen we uit, doen wat boodschappen, en om 21.00 uur gaan we allemaal heerlijk slapen.

26 december 2010

Samenvatting:

Reizen in Noord Amerika was voor ons:

- Voor het koken in de camper de batterij uit de rookmelder halen

- Uitwisseling van (schone) onderbroeken onderling

- Vier weken met 5 mensen op 10 vierkante meter

- Ontelbare gezamenlijke plasmomenten

- Survivallen

- Altijd zoeken naar free WiFi

- Veel mijlen maken

- Veel highlights

- Vaak fastfood en spaghetti

- Samen lepelen uit één beker yoghurt

- Veel aardige en behulpzame mensen ontmoeten

- Blondie (Maria) en Lady Gaga (Alejandro)

- Veel lopen in Las Vegas

- Je moeder als juf

- Veel verschillende toiletten

- Kamperen zonder voorzieningen

- Veel natuurparken

- Mario Bros

- Appelsap

- Continue opladen van apparatuur in de douchecabine

- Kortingskaarten bij supermarkten

- Hard Rock Café

- Streetwise worden

- Aftakelingsproces van de camper

- Grote bekers Koffie

- Cereals als ontbijt

- Engelse woordjes leren

- “wasmunten” (quarters) sparen

- Zakgeld in dollars

- Veel veters strikken

- Wolharige mammoet versus diplodocus

- Alle jaargetijden beleven in zes weken

- Grote potten pindakaas

- Met kerst met een limousine naar Hollywood

Unforgetable X-mas

Vanmorgen heerlijk genoten van het ontbijtbuffet. Dat is weer eens wat anders dan boterhammen met pindakaas in de camper. En wat een ruimte aan tafel!

Na het ontbijt informeren we bij de balie hoe we het best in Hollywood kunnen komen. Er wordt ons een taxi geadviseerd ($ 90 enkele reis!). Het openbaar vervoer wordt niet gepromoot, omdat het zowel weekend is als een feestdag. Dat zou nog wel eens lang kunnen duren… Wij besluiten om het toch te proberen.

Buiten wachten we op de shuttelbus naar het vliegveld, om daar de metro naar Hollywood te nemen. Buiten staat tevens een zwarte limousine. De chauffeur doet ons een aantrekkelijk aanbod dat we niet kunnen weigeren (ook onder druk gezet door de kinderen: limo, limo, limo!). Dat aanbod slaan we dan ook niet af! Het lijkt ons ook wel wat. Opeens zitten we in een limousine op weg naar Hollywood! YES! Wordt eerste kerstdag er toch nog één om nooit te vergeten! De kinderen krijgen het gevoel dat ze wereldberoemd zijn. Wij weten dat terug te brengen naar: wereldberoemd bij onze trouwe blogvolgers.


Na onze onvergetelijke rit worden we er aan de Hollywood Boulevard uitgelaten voor het Mann’s Chinese Theatre. Als de limousine weg is, is ook ons gevoel van roem onmiddellijk verdwenen en gaan we meteen op in de massa. We lopen over de “walk of fame”, kijken mensen, zien de letters Hollywood in Hollywoodhills en eten en drinken wat. Om een uur of drie, half vier, vertrekken we met de metro. Twee keer overstappen, de (gratis) shuttle aan het eind naar LAX international airport en de (gratis) hotelshuttel naar ons hotel. Kosten terugreis: $ 7,50… Roem heeft zijn prijs. Vandaag was een mooie afsluiting van onze eerste reisetappe. Morgen vliegen we naar Chile. Tot nu toe hebben we flink genoten.