BLIJF MET ONS IN CONTACT EN STUUR EENS EEN MAILTJE: AMANRAALTE@GMAIL.COM


18 maart 2011

Verrekte manjar!!!

Hét broodbeleg van Chili en Argentinië is: MANJAR (spreek uit: mangar), in Argentinië heet het "Dulce de Leche". Het neemt zo'n prominente plaats in, in deze samenlevingen dat er wel een artikeltje op deze blog aan gewijd mag worden.

Manjar is gemaakt van gecondenseerde melk. Het is zoet, pasta-achtig en bruin van kleur en lijkt een beetje op het in Nederland verkrijgbare Bebogeen, het is dus wat caramelachtig. Als broodbeleg is het te koop in blikken, zakken, kuipjes etc., noem maar op. Je kunt er in de supermarkt en op straat niet omheen. Ook wordt het veelvuldig verwerkt in koekjes, taarten en ijs. Bij de lokale McDonald-sen gaat er in plaats van caramel, manjar over je Sundae-ijsje.

Wijzelf hebben altijd wel een potje of zakje mangar in ons 'eten-kratje' zitten voor als er ergens eens een keer geen 'ontbijt inclusief' is. Met een vers broodje is het erg lekker.

2 opmerkingen:

  1. Hoi, ik zocht op google naar manjar en ik kwam terecht op jou blog.

    Ik vroeg me af waar ik manjar in Nederland kan kopen. Heb je misschien een tip voor mij?

    Groetjes,

    Ibrahim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom koop je geen gecondeceerde melk van friesche vlag en kook je de blik in een pan water ruim 2 uur en even laten afkoelen en smullen maar ...

    BeantwoordenVerwijderen