BLIJF MET ONS IN CONTACT EN STUUR EENS EEN MAILTJE: AMANRAALTE@GMAIL.COM

22 februari 2011

Sterrenkijken in Andacollo

20-02: Onze overnachtingsplek is erg basis, maar we hebben allemaal goed geslapen. Een groot pluspunt van dit huisje is dat het uitkijkt over de oceaan, we kijken zó op de branding.

Na het ontbijt gaan we even boodschappen doen en lopen we over de vismarkt bij de pier. Dit is niet het pittoreske marktje wat je zou verwachten, maar meer een paar rommelkramen waar de vis en schelpdieren worden verkocht. De geur is ook navenant. De uitgestalde waar zet ons niet aan tot aankoop, dus we vertrekken!! We willen vandaag wat verder naar het noorden, naar La Serena of zo.
Onderweg besluiten we om maar even van de snelweg af te gaan en een ‘binnendoor’-weg te nemen, de snelweg is niet bijster interessant. Al snel zitten we weer volop tussen de wijnvelden, vruchtbomen en cactussen. Het weer is ook gelijk beter nu we weer wat het binnenland in rijden. Op de kaart zien we het plaatsje “Andacollo” staan, een Chileens bedevaartsoort (De Maagd van Andacollo) in de bergen. Dat lijkt ons ook een mooie overnachtingsplaats. De weg die de TomTom aangeeft blijkt niet meer te bestaan, we doen het wel weer even met de kaart. Als we van de doorgaande weg afbuigen begint het meteen te klimmen en komen we weer in de haarspelden. Aan het eind van deze weg ligt Andacollo, toch nog een grotere plaats dan we hadden verwacht.

Ook in deze streek zijn er veel sterrenwachten c.q. observatoria met enorme telescopen, geplaatst op de toppen van bergen. Deze zijn allemaal voor wetenschappelijke doeleinden, maar in de Lonely Planet hebben we gelezen dat we vanuit Andacollo wel het observatorium van Collowara (http://www.collowara.cl/) kunnen bezoeken, die is niet voor de wetenschap maar voor andere geïnteresseerden. We melden ons aan bij de VVV en kunnen er vanavond om 21.00 uur naar toe.

Hoewel er op straat geen kip te bekennen is zitten de eerste vier hostels helemaal vol, dat valt ons tegen. Als Laura vervolgens haar beste Derk Bolt-beentje vóór zet lukt het toch, een kamer voor 4, maar dat lossen we zelf wel op.

Om 21.00 uur rijden we in het donker in een klein konvooi nog een paar onverharde en steile kilometers de bergen in naar het observatorium. De sterrenhemel is hier prachtig, doordat het enorm donker is. Eerst een film en daarna naar twee buiten opgestelde telescopen. Jammer dat de uitleg voor 98% in het Spaans is, maar de ervaring is mooi. Als de maan boven de horizon komt wordt het wat lichter en het zicht minder. Als afsluiting kijken we nog door de telescoop in de koepel. We zien uitdovende (oude) en pasgeboren sterren. Tegen 23.30 uur gaan we de berg weer af, weer een late pröttel.

1. Dat ziet er weer prachtig uit. Maar ik ben geintrigeerd door de vragen: hoe kan het dat jullie nog overal nederlands voedsel vandaan halen, zoals bijv rozijnen van de c1000. En waarom is er in elk land waar jullie naar toegaan, eerst een aardbeving (zie Chili en nu New Zeeland):-)